
Kirjoittajana Vilma Erkkilä, Bakeryn graafinen suunnittelija.
Brändi ei ole vain yksittäinen visuaalinen elementti. Se on kokonaisuus, joka luo yhteyden brändin ja kohdeyleisön välillä. Brändin ensivaikutelma perustuu usein sen visuaaliseen identiteettiin, joka ratkaisee, herääkö asiakkaan kiinnostus. Visuaalisesti houkutteleva ja erottuva brändi jää mieleen ja vahvistaa sen kilpailuasemaa markkinoilla.
Mikä on visuaalinen identiteetti?
Visuaalinen ilme on brändin visuaalinen identiteetti, joka ilmaisee yrityksen persoonan, arvot ja viestit. Se havainnoidaan näkemällä ja on siksi usein ensimmäinen kosketuspiste brändiin.
Visuaalinen identiteetti koostuu useista elementeistä, kuten logosta, väreistä, typografiasta, graafisista elementeistä ja kuvamaailmasta. Nämä asiat luovat helposti tunnistettavan yhtenäisen kokonaisuuden, joka herättää tunteita ja sitouttaa kohdeyleisön. Esimerkiksi Coca-Colan ikoninen punainen väri ja uniikki typografia tunnistetaan ympäri maailman.
“Hyvin suunniteltu visuaalinen identiteetti on strategisesti mietitty kokonaisuus, joka tukee liiketoiminnan tavoitteita ja välittää tunnistettavan brändiviestin.”
Lue lisää brändistä ja sen rakentamisesta:
→ Mikä on brändi ja miksi se on tärkeää?
→ Miten rakennan hyvän brändin?
Visuaalinen identiteetti on perusta strategiselle viestinnälle
Visuaalisen identiteetin rakennus voidaan aloittaa, kun brändille on määritelty vastaukset kysymyksiin: mitä, kenelle ja miksi?
Identiteetin tulee aina perustua brändiajatteluun ja liiketoiminnallisiin tavoitteisiin määritellylle kohderyhmälle. Ratkaisuja ei tehdä sillä perusteella, että jokin “näyttää kivalta”. Esimerkiksi rauhoittumiseen suunnattua joogakurssia ei brändätä räiskyvillä värisävyillä ja aggressiivisella typografialla, sillä tällaiset ratkaisut eivät tukisi brändin tavoitteita ja arvoja.
Visuaalisen identiteetin tulee olla suunniteltuna, ennen kuin tehdään esimerkiksi verkkosivuja tai markkinointimateriaaleja. Identiteetti toimii kaiken viestinnän perustana ja antaa selkeät suuntaviivat brändin johdonmukaiselle ilmaisemiselle. Ilman identiteettiä materiaalit jäävät irrallisiksi, eivätkä ne tue brändin strategiaa tai sen tavoitteita.
Visuaalisen identiteetin kolme kulmakiveä:
1. Johdonmukaisuus
Johdonmukaisesti toistuva identiteetti auttaa rakentamaan tunnistettavuutta ja luotettavuutta. Brändin tulee toistua tunnistettavana kaikissa materiaaleissa – printtimateriaaleista digitaalisiin sovellutuksiin ja fyysisiin tiloihin.
2. Erottuvuus
Vahva visuaalinen identiteetti erottaa brändin kilpailijoista ja auttaa sitä jäämään kohdeyleisön mieleen.
3. Monikäyttöisyys
Monikäyttöinen visuaalinen identiteetti muuntautuu ja skaalautuu saumattomasti eri tarpeisiin brändin kehittyessä.
Graafinen ohjeisto on brändi-ilmaisun tärkein työkalu
Graafinen ohjeisto ei ole vain dokumentti. Se on työkalu, joka luo perustan brändin viestinnälle ja hallinnalle eri kosketuspisteissä ja kertoo miten brändiä ilmaistaan visuaalisin keinoin. Ohjeisto kokoaa yhteen brändin visuaalisen identiteetin kaikki elementit sekä tarkat määrittelyt niiden käytöstä. Johdonmukainen identiteetti vahvistaa brändin mainetta ja houkuttelee uusia asiakkaita.
Ohjeistolla varmistetaan, että brändi toistuu kaikissa kanavissa ja materiaalissa tunnistettavana, ammattimasena ja mieleenpainuvana. Usein graafinen ohjeisto on osa brändikäsikirjaa, johon on kirjattu esimerkiksi brändin arvot, tavat viestiä ja pääviestit. Johdonmukainen brändiviestintä vahvistaa brändin asemaa ja luotettavuutta.
Graafinen ohjeisto ei ole staattinen työkalu. Sitä tulee tarkastella ja päivittää säännöllisesti osana brändin jatkuvaa seurantaa. Brändin on helppo reagoida markkinamuutoksiin ja asiakkaan odotuksiin, kun pohja on kunnossa.
Logo on osa kokonaisuutta
Brändi ei ole vain yksi visuaalinen elementti. Se on kokonaisvaltainen mielikuva, joka rakentuu kohdeyleisön ymmärtämisestä, brändistrategiasta, visuaalisesta identiteetistä, sisällöistä, tarinasta, luottamuksen rakentamisesta ja jatkuvasta seurannasta.
Pelkkä logo voi olla alku, mutta brändin todellinen vahvuus syntyy siitä, miten se resonoi kohdeyleisön mielessä.
Haluatko rakentaa brändin kanssamme?
Jätä yhteystietosi sitoumuksetta, niin toimitusjohtajamme Janni on sinuun yhteydessä.